links

ΚΑΙΡΟΣ

ΚΕΡΑΜΙΔΙ ΒΑΛΤΟΥ Καιρός

Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2023

Σήμερα η ενημέρωση της DG Energy στις χώρες για την 6η λίστα των project PMI/PCI – Στα υποψήφια Αμφιλοχία, Euroasia, Ptolemaida Storage και GREGY

grecy

Εντάχτηκαν τελικά, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress από την Γενική Διεύθυνση Ενέργειας, στον 6ο κατάλογο PMI/PCI της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα έργα "ελληνικού ενδιαφέροντος" και συγκεκριμένα:  η διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου "GREGY", η διασύνδεση Euroasia Interconnector Iσραήλ- Κύπρος- Ελλάδα, η μονάδα αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, (είναι ενταγμένη στα έργα PCI από το 2013), η μονάδα αποθήκευσης Ptolemaida BESS, ισχύος 250 MW της Eunice στην Πτολεμαΐδα.

Οι επίσημες ανακοινώσεις της DG Energy θα γίνουν σήμερα.

Σε ανακοίνωσή του ο Όμιλος Κοπελούζου αναφέρει τα εξής:

Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας Αιγύπτου «GREGY» προτάθηκε να ενταχθεί στη λίστα Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας Αιγύπτου, GREGY – Green Energy Interconnector, προτάθηκε να ενταχθεί στη λίστα  Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PMI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε σήμερα από τη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Energy) η ηλεκτρική διασύνδεση των δύο κρατών προτάθηκε να ενταχθεί στη λίστα  Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (Projects of Mutual Interest, PMI). Η λίστα αναμένεται να επικυρωθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εντός του προσεχούς διμήνου.

Το εμβληματικό έργο σε σύλληψη και σχεδιασμό του Ομίλου Κοπελούζου και της εταιρείας συμφερόντων του Ομίλου ELICA Mediterranean Interconnector, θα συνδέσει με υποθαλάσσιο καλώδιο χωρητικότητας 3,000 MW και μήκους 950 περίπου χλμ την Αίγυπτο με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Η πράσινη και σε ανταγωνιστικές τιμές ενέργεια που θα μεταφέρει το καλώδιο από την Αίγυπτο στην Αττική θα παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας 9,5 GW που θα κατασκευάσει και λειτουργήσει ο Όμιλος Κοπελούζου στην Αίγυπτο.

Το μοναδικό αυτό έργο, αναμένεται να ανασυντάξει τον ενεργειακό χάρτη της χώρας, εισάγοντας την σε μια νέα, πράσινη εποχή με σημαντικά πλεονεκτήματα για την οικονομία, το περιβάλλον και τη γεωστρατηγική αξία της Ελλάδας στη Μεσόγειο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Αποφασιστικής σημασίας αναμένεται να είναι και η συμβολή του στην εθνική οικονομία, καθώς θα δημιουργηθούν πολλές νέες θέσεις εργασίας αλλά και επιχειρηματικές ευκαιρίες για την ελληνική βιομηχανία.

Πρόκειται για ένα έργο το οποίο συνάδει πλήρως με τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια και την επίτευξη μηδενικών εκπομπών CO2 έως το 2050, ενώ υποστηρίζει πλήρως την πολιτική της Ε.Ε. για τη δημιουργία «πράσινων» ενεργειακών διαδρόμων, Νότου- Βορρά διασυνδέοντας το ηλεκτρικό σύστημα της Ευρώπης με την Αίγυπτο. Το έργο έχει την αμέριστη στήριξη του Έλληνα Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και του Προέδρου της Αιγύπτου, κ. Abdel Fattah El-Sisi.

Η ηλεκτρική ενέργεια από την Αίγυπτο:

  • Θα μεταφέρεται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τις υφιστάμενες αλλά και από τις σχεδιαζόμενες διασυνδέσεις, μέρος της θα καταναλώνεται από την Ελληνική Βιομηχανία και ένα τρίτο μέρος της θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου.
  • Θα υποκαθιστά 4,5 bcm φυσικού αερίου ετησίως, μειώνοντας τις εκπομπές CO2  κατά 10 εκατ. τόνους ετησίως.

Σημειώνεται πως το GREGYGreen Energy Interconnector είναι ήδη ενταγμένο στην αναπτυξιακή πρωτοβουλία «Global Gateway» της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποσκοπεί στη συνένωση των προτεραιοτήτων της εξωτερικής πολιτικής της Ε.Ε και στη μόχλευση επενδύσεων για την περίοδο 2021-2027 με στόχο την ανάπτυξη παγκόσμιων υποδομών.

Στο πρωινό του ρεπορτάζ το energypress έγραφε:

Ανακοινώνεται σήμερα από την DG Energy προς τα ενδιαφερόμενα κράτη - μέλη, η λίστα με τα project που θα συμπεριληφθούν στον 6ο κατάλογο PMI/PCI. Η ενημέρωση θα γίνει μετά από συνάντηση των κοινοτικών υπηρεσιών με εκπροσώπους των εμπλεκομένων χωρών, προκειμένου η επίσημη λίστα να σταλεί προς επικύρωση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και με την εκτίμηση ότι μέσα στο Νοέμβριο θα έχουμε και τις τελικές ανακοινώσεις. 

Τα έργα που πριν από λίγους μήνες είχαν συγκεντρώσει τη κατάλληλη βαθμολογία ήταν μεταξύ άλλων η ηλεκτρική διασύνδεση Euroasia Interconnector Iσραήλ- Κύπρος- Ελλάδα, η μονάδα αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, (είναι ενταγμένη στα έργα PCI από το 2013), η μονάδα αποθήκευσης Ptolemaida BESS, ισχύος 250 MW της Eunice στην Πτολεμαΐδα και η διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου, GREGY. 

Κάθε έργο που εντάσσεται στη σχετική λίστα, η οποία ανανεώνεται κάθε δύο χρόνια, μπορεί να ζητήσει επιχορήγηση από το Conecting European Facility μεχρι του 50% του συνολικού κόστους των μελετών του.

Συνολικά, τα έργα διασυνδέσεων και αποθήκευσης εκείνης της πρώτης λίστας ήταν λίγο κάτω από 20. Στην πρώτη θέση της προκαταρκτικής short list είχε βρεθεί η ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ St. Peter (Αυστρίας) και Pleinting (Γερμανίας), καθώς και η κατασκευή Γραμμής Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης που θα συνδέει την Ουκρανία με τη Πολωνία.

Ανάμεσα στα εμβληματικά έργα ελληνικού ενδιαφέροντος, ήταν και οι δύο προωθούμενες διασυνδέσεις, τόσο αυτή μεταξύ Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ (Euroasia interconnector), όσο και εκείνη μεταξύ Ελλάδας - Αιγύπτου (GREGY).

Στην περίπτωση του πρώτου, καταβάλλονται προσπάθειες για να ωριμάσει και το σκέλος Κύπρου - Ισραήλ, εξ ου και η χθεσινή telco με πρωτοβουλία του ισραηλινού υπ. Ενέργειας για να συζητηθεί η μελέτη κόστους-οφέλους του έργου (CBA), η οποία αποτελεί προαπαιτούμενο για τη συμφωνία διασυνοριακής κατανομής κόστους του project (Cross Border Cost Allocation-CBCA). Και έχει την δική του αξία το γεγονός ότι παρά το πόλεμο και τη δύσκολη κατάσταση που βιώνει το Ισραήλ, κινητοποιείται το υπουργείο Ενέργειας της χώρας και επιχειρεί να επισπεύσει τις διαδικασίες. Είναι ενδεικτικό του γεγονότος ότι θέλουν οπωσδήποτε να γίνει το τμήμα Κύπρος-Ισραήλ.

Σε ότι αφορά το δεύτερο, τη διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου, η Elica του Ομίλου Κοπελούζου, αναμένει την ένταξη του έργου στη λίστα, προκειμένου μετά να σπεύσει στο Conecting European Facility για να αιτηθεί ενίσχυσης για τις μελέτες. Την περιβαλλοντική, του final engineering και την πιο δύσκολη και κοστοβόρα όλων, τη «seabed mapping», αυτή που αφορά την απεικόνιση του βυθού με ειδικό σκάφος κατά μήκος της υποθαλάσσιας διαδρομής των 954 χιλιομέτρων.

Η εκτιμώμενη διάρκεια της μελέτης είναι ένα 6μηνο στο καλό σενάριο, η εύρεση του κατάλληλου πλοίου θα γίνει με διαγωνισμό, ενώ τα μεγάλα βάθη, όπως αυτά της Αν. Μεσογείου, απαιτούν τεχνογνωσία και εμπειρία που διαθέτουν ελάχιστες εταιρείες παγκοσμίως.

Η βαθμολογία των PMI/ PCI προκύπτει από μια νέα μεθοδολογία της Κομισιόν, στη βάση πέντε κριτηρίων: Καταρχήν, είναι το χρηματοοικονομικό κριτήριο, δηλαδή τα οφέλη που συνεπάγονται για την ΕΕ σε σχέση με τα κόστη τους, και στη συνέχεια κατά πόσο συμβάλλουν στην ευστάθεια του ηλεκτρικού δικτύου της ΕΕ, στην μείωση των εκπομπών ρύπων, στην ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας και στην άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης κάποιας χώρας της Ένωσης.

Home
Source: energypress.gr


 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

NEXT PAGE