Οι ίδιοι χαρακτηρίζουν τη συγκέντρωση και ως το δικό τους Πάσχα καθώς έχουν την ευκαιρία να μαζεύονται να συζητάνε τα δικά τους προβλήματα και μετά το κούρεμα να το ρίχνουν και στο γλέντι, αφήνοντας στην άκρη για λίγα λεπτά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Το κούρεμα των προβάτων και των γιδιών, κουρεύονται τον Μάιο και τον Ιούνιο, είναι μια διαδικασία επιβεβλημένη για την υγιεινή του ζώου. Το μαλλί πλέον δεν έχει καμία αξία, παρά το γεγονός ότι τα μάλλινα ρούχα είναι καλύτερα και πιο ακριβά.
Όπως σε πολλά παραγόμενα είδη έτσι και εδώ, αυτοί που κερδίζουν είναι οι έμποροι. Παλαιότερα το μαλλί είχε μεγάλη αξία. Το μάζεμά του το κάνανε οι γυναίκες που διάλεγαν το καλύτερο για τα ρούχα που ήθελαν να φτιάξουν η τα υφαντά που υφαίνανε στον αργαλειό.
Τώρα, ούτε υφαντά υπάρχουν, ούτε γυναίκες να γνωρίζουν την τέχνη της επεξεργασίας του μαλλιού και της υφαντικής. Σήμερα οι κτηνοτρόφοι μαζεύουν το μαλλί σε μεγάλα τσουβάλια και το πωλούν σε εξευτελιστική τιμή, αφού από τα χρήματα που θα πάρουν δεν βγάζουν ούτε τις μπύρες και το κρασί που αγοράζουν για το τραπέζι που στήνεται μετά το κούρεμα των προβάτων.
Οι νέοι είναι πλέον μορφωμένοι, γνωρίζουν πολλά πράγματα και με την βοήθεια της πολιτείας μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι νέοι κτηνοτρόφοι του Λιβαδίου Ελασσόνας οι οποίοι προχώρησαν στη συγκρότηση ομάδας παραγωγών, αξιοποιώντας τα παραγόμενα προϊόντα, χωρίς μεσάζοντες.
Βέβαια αυτό απαιτεί πνεύμα συνεργασίας και αλληλεγγύης από όλα τα μέλη της ομάδας.
Οι παλιοί τσελιγγάδες το γνωρίζουν καλά και το εφαρμόζανε στα δικά τους χρόνια. Όπως αλληλοβοηθιούνται στο κούρεμα έτσι μπορούν να συνεργαστούν και στα υπόλοιπα θέματα που αφορούν τον κλάδο τους.
Δυστυχώς, δεν το κάνουν και αυτό είναι το αδύνατο σημείο απέναντι σε όλους αυτούς που αισχροκερδούν εις βάρος τους και της κτηνοτροφίας γενικότερα. Κλείνοντας να υπενθυμίσουμε ότι οι μετακινούμενοι κτηνοτρόφοι κουρεύουν νωρίτερα τα πρόβατα καθώς σε λίγες ημέρες θα μετακινηθούν για τα ορεινά. Οι γιορτές ορόσημο για τους κτηνοτρόφους και την μετακίνηση των κοπαδιών τους ήταν η γιορτή του Αγίου Γεωργίου, όπου ανηφορίζανε για τα ψηλά βουνά και του Αγίου Δημητρίου που κατηφορίζανε για τον κάμπο. Στις γιορτές αυτές κλείνονταν και οι συμφωνίες με τους τσοπαναραίους και τους εμπόρους για την πώληση του γάλακτος, καλοκαιριού και χειμώνα, αντίστοιχα.
Η πρώτη φωτογραφία είναι του χωριανού μας Βασίλη Διαμάντη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου