της Αγγελικής Καρδαρά.
Προτάσεις αποτελεσματικής αντιμετώπισης του σχολικού και ηλεκτρονικού εκφοβισμού, αποφυγή στιγματισμού των μαθητών και εξομάλυνση των εντάσεων μέσω σχολικών δράσεων
Το postmodern ανοίγει το φάκελο του σχολικού εκφοβισμού και δίνει σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, κατευθυντήριες γραμμές για τον τρόπο αποτελεσματικής αντιμετώπισης ανάλογων περιστατικών, ώστε η νέα σχολική χρονιά να κυλήσει όμορφα για όλα τα παιδιά, χωρίς προστριβές μεταξύ τους. Ο ψυχολόγος του Χαμόγελου του Παιδιού, κ. Στέφανος Αλεβίζος, στη συνέντευξη που μου παραχώρησε, φωτίζει τις σοβαρές πτυχές του θέματος και μας ενημερώνει για τον τρόπο έγκαιρης αντιμετώπισης περιστατικών σχολικού εκφοβισμού.
Ειδικότερα, καταγράφει τις κύριες μορφές εκφοβισμού στα σχολεία που μπορεί να εκφραστεί είτε σωματικά είτε λεκτικά, ακόμα και με διάφορους ψυχολογικούς τρόπους, όπως η διάδοση φημών ή η απομόνωση, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε και άλλες μορφές εκφοβισμού, όπως ο ομοφοβικός ή ο ρατσισμός.
Στη συνέχεια απεικονίζει το προφίλ των παιδιών που λειτουργούν εκφοβιστικά και των παιδιών που δέχονται τον εκφοβισμό, υπογραμμίζοντας ότι δεν πρέπει να αποκαλούμε τα παιδιά «θύτες» και «θύματα», γιατί έτσι τα στιγματίζουμε και τους βάζουμε μια ταμπέλα που μπορεί να τα ακολουθήσει για μεγάλα χρονικά διαστήματα στην πορεία της ζωής τους. Αυτή είναι μια εξαιρετικά σημαντική παράμετρος, την οποία οφείλει να σεβαστεί και η δημοσιογραφική έρευνα, κατά την παρουσίαση ανάλογων περιστατικών.
Να σημειώσω εδώ ότι αποκαλώντας τα παιδιά «θύτες» και «θύματα», τους αποδίδουμε μια ιδιότητα και τους βάζουμε -άθελά μας- σε ένα συγκεκριμένο ρόλο, από τον οποίο θα δυσκολευτούν να βγουν. Κύριο μέλημα γονιών και εκπαιδευτικών θα πρέπει να είναι να βοηθήσουμε το παιδί που δέχεται bullying να αποκτήσει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εαυτό του και τις δυνάμεις του, καθώς και τις αναγκαίες κοινωνικές δεξιότητες, ώστε να αναπτύξει περισσότερο τις διαπροσωπικές του σχέσεις και να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις όποιες δυσκολίες και δυσχερείς καταστάσεις. Στο παιδί που λειτουργεί εκφοβιστικά, από την άλλη, πρέπει να θέσουμε όρια και συνέπειες στη συμπεριφορά του, να του δείξουμε τις αρνητικές επιπτώσεις του τρόπου με τον οποίο συμπεριφέρεται προς έναν ή περισσότερους συμμαθητές του και να το βοηθήσουμε να διαχειριστεί καλύτερα τα συναισθήματά του και να αναδείξει τα θετικά στοιχεία και συνεργατικές μορφές έκφρασης προς την ομάδα.
Ο κ. Αλεβίζος μας μιλάει, επίσης, για τον «ηλεκτρονικό εκφοβισμό», δεδομένου ότι υψηλός αριθμός μαθητών στη σημερινή εποχή διαθέτει λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιδίως στο facebook. Ένα ακόμα σοβαρό θέμα που αναδεικνύει ο κ. Αλεβίζος αφορά τις παρέες παιδιών που λειτουργούν εκφοβιστικά προς έναν ή περισσότερους συμμαθητές τους, προχωρώντας σε ένα σαφή διαχωρισμό ανάμεσα στις παρέες που δημιουργούνται με βάση το συναίσθημα, τα κοινά ενδιαφέροντα ή κάποιο κοινό χαρακτηριστικό και της παρέας/ κλίκας που δημιουργείται με βάση την «επίθεση» (λεκτική, σωματική) προς ένα παιδί ή ομάδα παιδιών.
Σημαντικές είναι οι κατευθυντήριες γραμμές που δίνει στους γονείς των οποίων τα παιδιά λειτουργούν εκφοβιστικά, ώστε να μπορέσουν να αντιδράσουν αποτελεσματικά, χωρίς να αισθάνονται οι ίδιοι ενοχές για τη συμπεριφορά του παιδιού τους, γεγονός που -κατά την άποψή μου- εμποδίζει το γονιό να λειτουργήσει νηφάλια και να επιλύσει το πρόβλημα. Τέλος, προτείνει σημαντικές δράσεις που είναι σκόπιμο να εφαρμοστούν στα σχολεία μας, προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να δημιουργήσουν θετικό κλίμα στην τάξη και να επικρατήσει δικαιοσύνη στο σχολείο (με την έννοια που μας περιγράφει στη συνέντευξη).
Αυτό που οφείλουμε να κρατήσουμε στο μυαλό μας είναι ότι, όπως επισημαίνει ο κ. Αλεβίζος, η εμπλοκή στον σχολικό εκφοβισμό και στη θυματοποίηση είναι το αποτέλεσμα μιας σύνθετης αλληλεπίδρασης μεταξύ των ατόμων και του ευρύτερου κοινωνικού τους περιβάλλοντος, συνεπώς είναι αναγκαία η συνεργασία όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας (μαθητών, γονιών, εκπαιδευτικών). Ευχαριστώ θερμά τον κ. Αλεβίζο για την πολύτιμη συμβολή του στο θέμα. Πεποίθησή μου είναι ότι εάν γονείς και εκπαιδευτικοί εφαρμόσουν όσα προτείνονται στη συνέντευξη, οι εντάσεις μεταξύ των παιδιών θα εξομαλυνθούν και θα δημιουργηθεί κλίμα συνεργασίας μεταξύ τους.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ME TON ΣΤΕΦΑΝΟ ΑΛΕΒΙΖΟ, ΨΥΧΟΛΟΓΟ ΣΤΟ «ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ»
- Σεπτέμβριος 2017: Έναρξη των σχολείων, όμορφα συναισθήματα για την καινούργια σχολική χρονιά αλλά και ένας διάχυτος προβληματισμός για περιστατικά σχολικού εκφοβισμού που ως εκπαιδευτικοί και ως γονείς απευχόμαστε. Κύριε Αλεβίζο, ως ειδικός επί του θέματος, θα μας δώσετε μια ακριβή και σαφή εικόνα για τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού που απασχολούν τα ελληνικά σχολεία και τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται στο σύγχρονο σχολείο από την εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα;
- Μπορείτε να μας αναφέρετε τις κύριες μορφές που λαμβάνει ο εκφοβισμός στα σχολεία σήμερα και να απεικονίσετε συνοπτικά το προφίλ του παιδιού που ασκεί bullying και το παιδί που υφίσταται bullying;
- Στη σύγχρονη εποχή της τεχνολογίας ένας υψηλός αριθμός μαθητών διαθέτει προσωπικούς λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κατά κύριο λόγο στο facebook. Με ποιους τρόπους ένα παιδί μπορεί να πέσει θύμα bullying από τους συμμαθητές του στο διαδίκτυο και πώς πρέπει να αντιδράσει;
- ‘Ενα εξίσου σοβαρό ζήτημα που κρίνω σκόπιμο να διερευνήσουμε αφορά τις «κλίκες» στα σχολεία. Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να μας πείτε ποια είναι η διαφορά της «κλίκας» από τις ομάδες παιδιών που κάνουν παρέα και κατά δεύτερον, πώς οι εκπαιδευτικοί πρέπει να μεριμνήσουν ώστε να αποτρέψουν τη δημιουργία «κλικών»;
- Περιθωριοποιημένοι μαθητές από το παιχνίδι στα διαλείμματα, από τις αθλητικές και άλλες δραστηριότητες: για ποιους λόγους συμβαίνει αυτό και ποια η ευθύνη της εκπαιδευτικής κοινότητας ώστε να εντάξει όλους τους μαθητές στα σχολικά δρώμενα;
- Θεωρώ ότι είναι δύσκολο για τους γονείς να αποδεχτούν ότι το παιδί τους εκφοβίζει στο σχολείο άλλα παιδιά. Πολλές φορές αισθάνονται και οι ίδιοι ενοχές για τη συμπεριφορά που υιοθετούν τα παιδιά τους, με αποτέλεσμα να μη συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κατάστασης και το πρόβλημα να διαιωνίζεται. Ποια είναι συνεπώς η δική σας συμβουλή προς τους γονείς, των οποίων τα παιδιά εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους στο σχολείο; Πώς οφείλουν να αντιδράσουν;
- Όσον αφορά τώρα την αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας τόσο ως προς τους μαθητές που εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους, όσο και ως προς τα παιδιά που την υφίστανται, θα μου επιτρέψετε να εκφράσω την άποψη ότι σε αρκετές περιπτώσεις η επιβαλλόμενη «τιμωρία» ηρωοποιεί στα μάτια των συμμαθητών τους τα παιδιά που υιοθετούν ακραίες συμπεριφορές και στιγματίζει τους μαθητές που περιθωριοποιούνται. Πώς, λοιπόν, πιστεύετε ότι μπορεί να δοθεί από την εκπαιδευτική κοινότητα μια δίκαιη λύση που δεν θα στιγματίσει κανένα μαθητή, αλλά θα φέρει τα παιδιά πιο κοντά;
- Θα προτείνατε κάποιες δραστηριότητες, ώστε να εξομαλυνθούν οι εντάσεις στο σύγχρονο σχολείο και οι μαθητές να έρθουν πιο κοντά;
----------*****----------
Η Αγγελική Καρδαρά είναι Δρ.Τμήματος ΕΜΜΕ
- Φιλόλογος. Συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο πλαίσιο των
elearning προγραμμάτων, έχοντας αναλάβει (συγγραφή και εκπαίδευση) τα
εκπαιδευτικά προγράμματα «ΜΜΕ και Εγκληματικότητα: το έγκλημα ως είδηση
και ως μήνυμα» και «Αστυνομικό και Δικαστικό Ρεπορτάζ» (Ακαδημαϊκός
Υπεύθυνος: Καθηγητής Γιάννης Πανούσης). Συνεργάζεται επίσης με το Κέντρο
Μελέτης του Εγκλήματος (ΚΕ.Μ.Ε.), όπου είναι εισηγήτρια σεμιναριακών
μαθημάτων με θεματική «Το Έγκλημα στο Αστυνομικό και Δικαστικό
ρεπορτάζ». Δίδαξε δημοσιογραφία στο Κολλέγιο Επαγγελματικής
Δημοσιογραφίας (CPJ Athens/University of Wolverhampton) στο προπτυχιακό
και μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών. Από το 2013 έως το 2016 έδινε
διαλέξεις στο Τμήμα ΕΜΜΕ του Παν/μίου Αθηνών, με αντικείμενο
"Εγκληματολογία & ΜΜΕ". Ασχολείται με την εγκληματολογική έρευνα και
τη συγγραφή.
Πηγή ανάρτησης: www.postmodern.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου