links

ΚΑΙΡΟΣ

ΚΕΡΑΜΙΔΙ ΒΑΛΤΟΥ Καιρός

Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2017

Γ.Ι. Ρεμούνδος, Τοπογράφος Μηχ/κος: ΦΡΑΓΜΑ ΔΑΦΝΟΖΩΝΑΡΑΣ ΑΧΕΛΩΟΥ. ΠΑΡΑΝΟΜΙΕΣ ΤΕΡΝΑ, ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΕ ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΥΣ

Γ.Ι. Ρεμούνδος, Αγρ. Τοπογράφος Μηχ/κος , (Μελετ. πτυχίο Υδραυλικών και Περιβαλλοντικών
μελετών), μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής Τοπογράφων του ΤΕΕ.
ΒΥΘΙΣΜΕΝΟ ΤΟ ΓΕΦΥΡΙ ΑΥΛΑΚΙΟΥ ΣΤΗΝ ΛΕΚΑΝΗ ΚΑΤΑΚΛΥΣΗΣ ΤΟΥ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΚΕ ΨΗΛΟΤΕΡΟ 6.50Μ. (3.20μ.+3.30μ. τα θυροφράγματα). ΠΛΕΙΑΔΑ ΠΑΡΑΝΟΜΙΩΝ. ΠΑΝΙΚΟΣ ΕΝΟΧΗΣ ΤΗΣ ΤΕΡΝΑ.
ΜΠΡΑΒΟΣ ΤΗΣ (ΚΑΤ`ΟΝΟΜΑ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ) ΕΠΙΤΕΘΗΚΕ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕ ΝΑ ΕΜΠΟΔΙΣΕΙ ΤΕΧΝΙΚΟΥΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ, ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΥΣ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΦΡΑΓΜΑ ΔΑΦΝΟΖΩΝΑΡΑΣ.

Την Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου στις 12 περίπου το μεσημέρι, επισκεφτήκαμε την περιοχή του φράγματος της ΤΕΡΝΑ στην περιοχή Δαφνοζωνάρα του Δήμου Αμφιλοχίας στον π. Αχελώο, σε περιοχή ΝΑTURA, CORINE, χαρακτηρισμένο τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλους.
Στον δρόμο που οδηγεί στο φράγμα συναντήσαμε 2χλμ. πριν το φράγμα παράνομα τοποθετημένη σιδερένια πόρτα διακοπής της παραποτάμιας οδού, με λουκέτο ξεκλείδωτο (το απόγευμα ξαναπεράσαμε και ήταν κλειδωμένο).
Αμέσως μετά συναντήσαμε τις παρακάτω παρανομίες που έχουν γίνει χωρίς άδειες και παραβιάζουν σχεδόν όλους τους όρους της περιβαλλοντικής μελέτης βάση των οποίων ελήφθει η άδεια του έργου (και θα έπρεπε να έχει ανακληθεί εφόσον δεν τηρούνται).
Σημαντικό μέρος των παρανομιών αλλά όχι όλες έχουν ήδη διαπιστωθεί και από τις δημόσιες ελεγκτικές αρχές.
1) Δημιουργημένους αποθεσιοθαλάμους τόνων μπάζων του έργου σε δασικές εκτάσεις σε μη εγκεκριμένες θέσεις και μελέτες αποκατάστασης, καθώς και χωρίς άδεια κατασκευές από σκυρόδεμα.
2) Κατασκευή μη εγκεκριμένης οδοποιίας πρόσβασης στο φράγμα μήκους 3χλμ και παραβίαση του εγκεκριμένου πλάτους (μεγαλύτερη από 4-8μ.) φτάνοντας και τα 20 μ. Μη κατασκευή της προβλεπόμενης σήραγγας αλλά κατασκευή επιφανειακής οδοποιίας και μάλιστα τα πρανή της με μπάζα έχουν καταστρέψει το τοπίο της μιας όχθης του Αχελώου σε μήκος 1χλμ.
3) Κατασκευή ιχθυοδιόδου που δεν εξασφαλίζει την μετακίνηση των ψαριών, 10μ. μακρυά από τη ροή του νερού στα κατάντι.
 4) Κατασκευή διαδρόμου καγιάκ ακατάλληλο και επικίνδυνο στα κατάντι αφού η έξοδός του απέχει υψομετρικά 2μ. από΄το νερό της κοίτης.
5) Κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων υπερκείμενων του επιπέδου του φράγματος.
6) Παράνομη κατασκευή σιδερένιας πόρτας δύο χλμ, πριν τις εγκαταστάσεις του φράγματος, επί της παραποτάμιας οδού και περιφράξεων που εμποδίζουν την πρόσβαση και την διέλευση ανθρώπων και ζώων στις όχθες του ποταμού και στις δημόσιες εκτάσεις σε μήκος 2 χλμ.
7) Παρεμπόδιση και επίθεση από τον υπεύθυνο λειτουργίας του έργου να βρισκόμαστε μακρυά από το φράγμα100μ., στον κοινής χρήσης δρόμο και να πραγματοποιήσουμε τοπογραφικές μετρήσεις έξω από τις περιφραγμένες εγκαταστάσεις του φράγματος.
8) Παραβίαση των εγκεκριμένων γεωμετρικών και ειδικά τα υψομετρικών στοιχείων του φράγματος, της στάθμης της λίμνης που δημιουργεί και την επίδρασή τους στην καταστροφή του ιστορικού και προστατευόμενου Γεφυριού του Αυλακίου – Καταφυλλίου, που θα παρουσιαστούν αναλυτικά στον αρμόδιο εισαγγελέα που ήδη έχει επιληφθεί της υπόθεσης κατόπιν προσφυγής κατοίκων. Ύψος του φράγματος μεγαλύτερο του εγκεκριμένου κατά 6.50μ. και συνεπώς Λεκάνη κατάκλυσης διπλάσια σε μήκος και σε στάθμη ψηλότερη κατά 6.50μ. (με τοποθετημένα τα θυροφράγματα ύψους 3.30μ. κατά την ΤΕΡΝΑ). Στην αυτοψία μας είχαν αφαιρεθεί .
9) Η λεκάνη κατάκλυσης περιλαμβάνει (όπως έχει αποκρυφτεί από λάθος ή δόλο στις ΜΠΕ για να αδειοδοτηθεί το έργο) το φράγμα Αυλακίου μέσα σε αυτήν και μάλιστα βυθισμένο με ύψος νερού εκεί στα 4.00μ., και όταν τοποθετηθούν τα θυροφράγματα ανεβάζουν το ύψος νερού στο γεφύρι συνολικά στα 7.30μ. Δηλαδή βυθισμένο περισσότερο από το 50% του ύψους του, 7.30μ. από τα 13μ.

Η οπτικά εμφανής βύθιση του γεφυριού Αυλακίου με μετρήσεις σε 4μ. βάθους νερό σε σχετική ηρεμία την πιο άνυδρη περίοδο και η μείωση του ελεύθερου ύψους του από τα 13μ. περίπου στα 9μ. δείχνει ότι αυτό εμπεριέχεται στην λεκάνη κατάκλυσης του φράγματος και μάλιστα χωρίς την υπερύψωση της λεκάνης κατά άλλα 3.30μ. από τα πρόσθετα θυροφράγματα που τοποθετεί η εταιρεία. Το υψόμετρο της στάθμης του νερού στο γεφύρι (της λίμνης που προκαλεί το φράγμα) μετρήθηκε όσο και το ύψος του νερού στο φράγμα, όσο και η τσιμεντένια στέψη του φράγματος στο +298.20μ., επιβεβαιώνοντας ότι το Γεφύρι βρίσκεται εντός της λεκάνης κατάκλυσης που δημιουργεί το φράγμα (και μάλιστα χωρίς να είναι τοποθετημένα τα θυροφράγματα).

Η υδραυλική μελέτη του έργου δείχνει ότι προκαλείτε καταστροφική για το Γεφύρι Αυλακίου υπερύψωση της στάθμης του νερού στην πλημμύρα από το φράγμα της ΤΕΡΝΑ, επιπλέον και επί το δυσμενέστερο μπαζώνεται λόγο της κατάληψής του από την λεκάνη κατάκλησης που το φράγμα δημιουργεί. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος σημαντικών φθορών του μέσα σε 5 χρόνια από 2 πλημμύρες, που απαιτούν την σε μεγάλη έκταση ανακατασκευή του, για να μην καταρρεύσει πλήρως στην επόμενη πλημμύρα. Εξ αυτών τών λόγων, συνολικά οι άδειες και οι εγκρίσεις και ειδικά οι περιβαλλοντικές, που έχουν ληφθεί με λάθος ή παραλανητικά στοιχεία, δεν μπορούν να έχουν καμία ισχύ και πρέπει να ανακληθούν. Πρέπει με κατ` επείγουσες διαδικασίες, επειδή υπάρχει επείγον λόγος για την προστασία του Γεφυριού Αυλακίου για να μην καταρρεύσει σε επόμενη πλημμύρα, οι αρμόδιες υπηρεσίες, Υπ. Πολιτισμού (Νεωτέρων Μνημείων), Περιφέρεια, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Δήμος :
1. Να ελέγξουν με τοπογραφική αποτύπωση του φράγματος και του γεφυριού και υδραυλική μελέτη τα καταγγελλόμενα, καθώς και με στατική μελέτη την καταλληλότητα και την επισκευή του γεφυριού. 2. Να προβούν σε καθαρισμό της κοίτης του Γεφυριού Αυλακίου (μπαζωμένο μέχρι και 3.50μ. από φερτά και κλαδιά) και να ληφθούν άμεσα μέτρα προστασίας του, ενόψει των βροχών.
3. Να υποχρεωθεί η ΤΕΡΝΑ να κατεβάσει τη στάθμη κατάκλυσης τουλάχιστον στο εγκεκριμένο υψόμετρο +295.00μ.
Πρέπει άμεσα να τηρηθούν οι περιβαλλοντικοί όροι που παραβιάζονται, να αποκατασταθούν όσες συνέπειες και επιπτώσεις έχουν υπάρξει.
1. Να καταγραφούν με ευθύνη των Δήμων και των υπηρεσιών και να αποζημιωθούν οι πραγματικά κατακλυζόμενες αγροτικές ιδιοκτησίες- καλλιέργειες.
2. Να αποκατασταθούν τα αντλιοστάσια και τα μονοπάτια για τα ζώα.
3. Να ανακατασκευαστεί η ιχθυοδίοδος ώστε να ανταποκρίνεται στους περιβαλλοντικούς όρους και όχι όπως τώρα που δεν εξασφαλίζει την μετακίνηση των ψαριών αφού καταλήγει 10μ. μακρυά από τη ροή του νερού στα κατάντι.
4. Να ανακατασκευαστεί ο διάδρομος καγιάκ-βαρκών ώστε να ανταποκρίνεται στους περιβαλλοντικούς όρους. Να έχει το κατάλληλο πλάτος για την δίοδο βαρκών και στα κατάντι να φτάνει εντός της κοίτης και η έξοδός του να μην απέχει όπως τώρα υψομετρικά 2μ. από΄το νερό της κοίτης με κίνδυνο να τραυματιστεί με βεβαιότητα όποιος δοκιμάσει να περάσει.
5. Η αρμόδια πολεοδομία να ελέγξει για την κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων υπερκείμενων του επιπέδου του φράγματος αν υποχρεούταν για αυτές να ζητήσει άδεια η ΤΕΡΝΑ και να κατεδαφιστούν οι τσιμεντένιες και άλλες κατασκευές στους μη εγκεκριμένους χώρους απόθεσης.
6. Το δασαρχείο να μεριμνήσει για την επιβολή προστίμων και κυρώσεων για την μη εγκεκριμένη απόθεση μπαζών την κατασκευή μη εγκεκριμένης οδοποιίας πρόσβασης στο φράγμα μήκους 3χλμ και παραβίαση του εγκεκριμένου πλάτους (μεγαλύτερη από 4-8μ.) φτάνοντας και τα 20 μ. και την μη αληθή παρουσίαση της λεκάνης κατάκλυσης.
7. Να αρθεί η παράνομη απαγόρευση διέλευσης κατά μήκος της όχθη του Αχελώου στο σημείο του φράγματος και η απαγόρευση κοινής χρήσης της όχθης και της παραποτάμιας οδού.
8. Να αποσυρθεί- κατεδαφιστεί η σιδερένια πόρτας 2χλμ πρίν το φράγμα επί της παραποτάμιας οδού, αφού οι περιβαλλοντικοί όροι και οι όροι του οικείου δασαρχείου, η σύμβαση με το δήμο, επιβάλλουν την κοινή χρήση της κατασκευασμένης οδού.
9. Να αποσυρθούν- κατεδαφιστούν τα συρματοπλέγματα που εμποδίζουν την πρόσβαση στο ποτάμι και την διέλευση, ανθρώπων και ζώων. Όπου αυτά απαιτούνται για την ασφάλεια με ειδική αδειοδότηση και έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες να τοποθετηθούν, αφήνοντας όμως ελεύθερη πρόσβαση διέλευσης ανά διαστήματα στις δασικές εκτάσεις και στο ποτάμι καθόλο το μήκος του.
10. Να αποσυρθεί- κατεδαφιστεί η περίφραξη των εγκαταστάσεων του φράγματος και να ανακατασκευαστεί με άδεια και εγκρίσεις ώστε να επιτρέπει την ελεύθερη δίοδο κατά μήκος της όχθης του ποταμού και σε αυτό το σημείο, όπως προβλέπουν οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι.

Η επίθεση και η ψευδομήνυση εναντίον μας με στόχο να μην εκτελέσουμε την αυτοψία και τις τοπογραφικές μετρήσεις και για τον εκφοβισμό μας έπεσε στο κενό και είναι τακτική πανικού ενόχου (ΤΕΡΝΑ). Από τα παραπάνω φαίνεται τι είχαν να κρύψουν. Αρχικά παρκάραμε κατεβήκαμε και σε λίγο στήσαμε τα 2 GPS περίπου 100μ. έξω από την περιφραξη του φράγματος.

Σε λίγο ήρθε ένας υπάλληλος μέσα από την περίφραξη του φράγματος και μας ρώτησε τι κάνουμε και του απαντήσαμε. Σε μισή ώρα ήρθε ο μηχανικός υπεύθυνος λειτουργίας του έργου και μας δήλωσε ότι είναι ιδιωτικός ο χώρος, μας ζήτησε τα ονόματά μας, τις ιδιότητες μας και το λόγο της παρουσίας μας, όπως και του απαντήσαμε δηλώνοντάς του ότι μπορεί να φωνάξει την αστυνομία να δούμε αν είναι ιδιωτικός ο χώρος και αν γνωρίζει σε πόσα χλμ μακρυά από το φράγμα στην όχθη του ποταμού σε δρόμο κοινής χρήσης τελειώνει ο ιδιωτικός τους χώρος.

Σε ερώτησή μας, απάντησε ότι επίσης μας απαγορεύει την προσπέλαση στις εγκαταστάσεις στην γέφυρα και στα κατάντι του φράγματος (παραβίαση περιβαλλοντικού όρου που επιβάλλει την μη διακοπή της διέλευσης κατά μήκος του ποταμού), συμπεριφορά που περιμέναμε λόγω του ότι στην πράξη έχει περιφράξει όλο το χώρο (δικαιολογημένα σε ένα βαθμό για λόγους ασφαλείας των εγκαταστάσεων αλλά υποχρεούτε να εξασφαλίζει και την ελεύθερη διέλευση στην όχθη). Απλά δεν επιθυμούσε όπως του είπαμε να διαπιστώσουμε και με φωτογραφική τεκμηρίωση τις παρανομίες ειδικά στην ιχθυοδίοδο.

Μετά από συνεχείς συνεννοήσεις στο τηλέφωνο προφανώς με την Εταιρεία και όταν ξεστήσαμε τα GPS για να βάλουμε στη μία από τις 2 στάσεις μας που πια είχαν συντεταγμένες το τοπογραφικό όργανο για την «ωφέλιμη» φάση των μετρήσεων και μετά από μία ώρα συζητήσεων, φάνηκε ότι σήμανε η ώρα από τις συζητήσεις να περάσει στις πράξεις.

Η επίθεση εναντίον μας έγινε 100μ. μακρυά, έξω από τις εγκαταστάσεις και την κλειδωμένη πόρτα του απροσπέλαστου φράγματος, όπου ήρθε με μεθόδους μπράβου νύχτας ο «μηχανικός υπεύθυνος λειτουργίας» του έργου ξεκάθαρα για να μην κάνουμε τοπογραφικές εργασίες, επιτιθέμενος σε μας και στον τοπογραφικό εξοπλισμό μας. Απλώς επειδή πήγαμε απροειδοποίητα ήθελαν λίγο χρόνο συζήτησης μέχρι να πάρουν τις σκληρές αποφάσεις και μάλλον χωρίς να πάρουν τις καλύτερες.

Ποιος να πιστέψει ότι εμείς τοπογράφοι δεν πήγαμε για να μετρήσουμε αυτοί για να μας διώξουν δεν μας επιτέθηκαν. Εμείς να μετρήσουμε δέρνωντας δεν γίνονταν και μάλιστα βάζοντας σε κίνδυνο προσωπικό μας τοπογραφικό εξοπλισμό αξίας δεκάδων χιλιάδων ευρώ και είχαμε άλλο τρόπο που ακολουθήσαμε την επόμενη μέρα.
Αυτοί να μας διώξουν χωρίς να μας επιτεθούν δεν είχαν άλλο τρόπο παρά μόνον αυτόν και σε περίπτωση που έφτανε η αστυνομία πάλι θα κάναν φασαρία και ψευδομηνύσεις για να μην μετρήσουμε και να βρεθούμε όλοι στο τμήμα. Αμέσως καλέσαμε το 100 ζητώντας προστασία και μετά από 1 περίπου ώρα που περιμέναμε και δεν είχε έρθει αποχωρήσαμε αφού υπο αυτές τις συνθήκες δεν γινόταν να δουλέψουμε.

Μεταβήκαμε στο γεφύρι του Αυλακίου όπου πραγματοποιήσαμε μετρήσεις, επιστρέψαμε στο φράγμα δύο από εμάς, προς αναζήτηση ενός κινητού τηλεφώνου μας που χάθηκε και τελικά δεν βρέθηκε, με τα πόδια αφού η σιδερένια πόρτα 2χλμ. μακρυά από αυτό είχε πια κλειδωθεί και επιστρέψαμε τελειώνοντας τις μετρήσεις στο γεφύρι Αυλακίου.
Δυστυχώς οι προσπάθειες της Εταιρείας δείχνουν πανικό ενοχής και φυσικά δεν εμπόδισαν όπως νόμιζε η Εταιρεία τις μετρήσεις και την αυτοψία που διενεργήσαμε και την επόμενη-δεύτερη μέρα (αρκετά μακρυά από το φράγμα, από σημεία με αρκετή ορειβασία και βοήθεια ανθρώπων της περιοχής που γνωρίζουν τα μονοπάτια) και θα παραδοθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες, στους πολίτες και στον αρμόδιο εισαγγελέα.

Στο τέλος της δεύτερης ημέρας νωρίς το απόγευμα και φεύγοντας από την περιοχή του Αυλακίου για Αθήνα διασταυρωθήκαμε με περιπολικό που έκανε αναστροφή και σταματώντας μας, μας ανακοίνωσε ότι έχει υποβληθεί μήνυση εναντίον μας και αφού είμαστε στα χρονικά όρια του αυτοφώρου πρέπει να τους ακολουθήσουμε στο τμήμα Εμπεσού, όπως και κάναμε. Έγινε τηλεφωνική παρέμβαση και του βουλευτή της περιοχής του ΚΚΕ Ν. Μωραΐτη, που έχει καταθέσει στη Βουλή και σχετική αναφορά για το θέμα.

Η εισαγγελέας διέταξε να αφεθούμε και επιστρέψαμε στην Αθήνα. Οι κάτοικοι και όχι μόνο, τώρα ξέρουν. Μπροστά στα εκατομμύρια των κερδών οι επενδυτές δεν σταματάνε μπροστά σε κανένα έγκλημα. Να καταστρέφουν γεφύρια, να θεωρούν ιδιοκτησία τους τα ποτάμια και τα βουνά, να πνίγουν τα αντλιοστάσια των αγροτών και τα μονοπάτια των κτηνοτρόφων, να πλημμυρίζουν τα χωράφια χωρίς καν αποζημιώσεις, να κοροϊδεύουν επιστήμονες στις δημόσιες ελεγκτικές υπηρεσίες, να «βουλώνουν» τα στόματα Δημάρχων, Περιφερειαρχών, Πρωθυπουργών, να κάνουν ψευδείς δηλώσεις τήρησης των περιβαλλοντικών όρων καθώς και ψευδείς μηνύσεις.

Οι κάτοικοι μπορούν να υπερασπιστούν τη ζωή τους απέναντι στις Εταιρείες που παίρνουν τον πλούτο της χώρας για να κερδίζουν αυτές και να πληρώνουμε εμείς. Απαιτούν μέτρα προστασίας της ζωής τους και του περιβάλλοντος και ο πλούτος να ανήκει στο λαό για το λαό.

Γ.Ι. Ρεμούνδος, Αγρ. Τοπογράφος Μηχ/κος , (Μελετ. πτυχίο Υδραυλικών και Περιβαλλοντικών
μελετών), μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής Τοπογράφων του ΤΕΕ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

NEXT PAGE