Στο 1,5-2,5% του ετήσιου τζίρου των σουπερμάρκετ υπολογίζεται από τους ειδικούς, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η «χασούρα» από τις κλοπές, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 250 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Οι κλοπές αντιμετωπίζονται ως ένα σημαντικό πρόβλημα του συγκεκριμένου κλάδου, όπως αναγνωρίζουν και τα στελέχη γνωστών αλυσίδων που μίλησαν στα «ΝΕΑ», σημειώνοντας ωστόσο ότι ο ακριβής προσδιορισμός της έκτασης του φαινομένου είναι πολύ δύσκολος.
Είναι γεγονός ότι σημαντικό ποσοστό των κλοπών έχει να κάνει με ανθρώπους οι οποίοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα διαβίωσης, εξαιτίας της φτώχειας – χαμηλοί μισθοί και συντάξεις, αλλά και ανεργία – και της ακρίβειας. Κάτι που αναδεικνύει μία ακόμη πλευρά των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει συνολικά η ελληνική κοινωνία.
Αυτό που οι ειδικοί θεωρούν επίσης σίγουρο, πάντως, είναι πως το μεγαλύτερο μέρος των κλοπιμαίων κατευθύνεται στη συνέχεια στη «μαύρη» αγορά, με στόχο την αποκόμιση κέρδους από τις σπείρες που «τρέχουν» τη συγκεκριμένη… βιομηχανία της. «Μακάρι να μας έκλεβαν μόνο όσοι έχουν ανάγκη», λέει υψηλόβαθμο στέλεχος σουπερμάρκετ που μίλησε υπό καθεστώς ανωνυμίας, αφήνοντας να εννοηθεί ότι σε αυτή την περίπτωση θα τηρούσαν διαφορετική και πιο ελαστική τακτική. Αλλωστε, όλα σχεδόν τα καταστήματα του κλάδου υποστηρίζουν πως κάνουν τα «στραβά μάτια» σε περιπτώσεις άπορων ανθρώπων που θα βγουν από το κατάστημα χωρίς να πληρώσουν για προϊόντα ανάγκης.
Με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν, για τις περισσότερες κλοπές ευθύνονται συνήθως σπείρες, δηλαδή ομάδες 3 ή και περισσότερων ατόμων. Στη συνέχεια, οι σπείρες αυτές διακινούν τη… λεία τους σε υπαίθριες αγορές στις πόλεις, όπου πωλούν τα προϊόντα μέχρι και στο ένα τέταρτο της τιμής που έχουν στα ράφια των σουπερμάρκετ. Με το δικό τους κόστος να είναι επί της ουσίας μηδενικό – πλην των… οδοιπορικών! – το περιθώριο κέρδους είναι σημαντικό. Για αυτόν τον λόγο, οι σπείρες επιλέγουν να κλέψουν τα ακριβότερα προϊόντα των σουπερμάρκετ, για τα οποία οι τιμές κυμαίνονται από 3 έως 25 ευρώ. Ευκολότερη λεία είναι βεβαίως τα προϊόντα των οποίων η συσκευασία είναι μικρή σε μέγεθος, ενώ για ευνόητους λόγους αποφεύγονται εκείνα που έχουν ημερομηνία λήξης – πλην των συσκευασμένων τυριών και αλλαντικών, που προτιμούνται από τους πιο… γκουρμέ κλέφτες.
Τα ποτά, το λάδι και τα… ξυραφάκια
Συνηθισμένος στόχος είναι τα αλκοολούχα ποτά με μεγάλη περιεκτικότητα σε αλκοόλ και αντίστοιχες τιμές. Ουίσκι, βότκα, ρούμι, τεκίλα και ακριβά μπουκάλια κρασιού αποτελούν αγαπημένα προϊόντα για τους κλέφτες, αφού είναι και τα πιο ακριβά αντικείμενα που βρίσκει κανείς στο σουπερμάρκετ, με τις τιμές να κυμαίνονται συνήθως μεταξύ 20 και 25 ευρώ. Στη συνέχεια, τα ποτά πωλούνται σε μαγαζιά ή και σε ανεξάρτητους εμπόρους, ενώ ενίοτε καταναλώνονται από τα ίδια τα μέλη της σπείρας. Άλλη δημοφιλής επιλογή είναι τα βρεφικά γάλατα, που κοστίζουν συνήθως 18-23 ευρώ. Οι σπείρες διοχετεύουν τα κουτιά και μπουκάλια στην αγορά, με κύριους αποδέκτες ορισμένα φαρμακεία, όπως καταγγέλλει στέλεχος αλυσίδας σουπερμάρκετ. «Οταν το κανονικό κόστος είναι 20-22 ευρώ και οι κλέφτες τα δίνουν σε φαρμακεία έναντι 5-6 ευρώ, είναι αναμενόμενο οι σπείρες να βρουν ευήκοα ώτα», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου