Η αύξηση της κυκλοφορίας στο εθνικό οδικό δίκτυο είναι γεγονός, ιδίως στον οδικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης όπου αγγίζει τους τελευταίους μήνες το 10%. Αυξητική τάση έχει η κυκλοφορία και στην Αττική, με τη μέση ταχύτητα των οχημάτων στις βασικές λεωφόρους να μειώνεται ελαφρά αλλά σταθερά.
Η άνοδος της κυκλοφορίας αποτυπώνεται σε όλους τους βασικούς οδικούς άξονες της χώρας, είναι όμως εντονότερη στην εθνική οδό Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο τμήμα, από Μεταμόρφωση έως Σκάρφεια (παραχωρημένο στην Νέα Οδό), η αύξηση της κυκλοφορίας το τελευταίο πεντάμηνο έφθασε το 8%.
Ακολούθως, στο τμήμα από Σκάρφεια έως Ράχες, στον Μαλιακό κόλπο (κοινοπραξία Κεντρική Οδός) η αύξηση της κυκλοφορίας το ίδιο διάστημα ανέρχεται σε 6,28%. Τέλος στο τμήμα από Ράχες έως Κλειδί Ημαθίας (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), η αύξηση ανέρχεται σε 10,5%. Ειδικά σε αυτό το τελευταίο τμήμα της εθνικής οδού, από τις αρχές του καλοκαιριού η κυκλοφορία παρουσιάζει σταθερά αύξηση: η μεγαλύτερη τον Ιούνιο (15%) και τον Οκτώβριο (15,5%), η μικρότερη τον Ιούλιο (6,7%) και τον Σεπτέμβριο (6,7%).
Την ίδια αύξηση με την εθνική οδό Αθήνας – Θεσσαλονίκης παρουσιάζει και το κεντρικό τμήμα του Ε65 (Ξυνιάδα -Τρίκαλα, κοινοπραξία Κεντρική Οδός), που το τελευταίο πεντάμηνο άγγιξε το 10,4%.
Στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας – Σπάρτης (κοινοπραξία Μορέας) η κυκλοφορία αυξήθηκε το τελευταίο πεντάμηνο κατά 5,7%. Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε τον Οκτώβριο (12,7%) και η μικρότερη το Νοέμβριο (1,2%).
Στην Ιόνια Οδό (κοινοπραξία Νέα Οδός), ο μέσος όρος του πενταμήνου Ιουλίου – Νοεμβρίου είναι +5,6%. Ωστόσο, ο αυτοκινητόδρομος παρουσιάζει έντονη διακύμανση: πολύ μεγάλη άνοδο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο (28,7% και 35,6% αντίστοιχα), την οποία ακολούθησε μεγάλη πτώση: -39% τον Σεπτέμβριο, -10,3% τον Οκτώβριο και -14,2% τον Νοέμβριο, σε σχέση με την αντίστοιχη κυκλοφορία πέρυσι.
Δρόμοι της Αθήνας
Στην Αττική, την εικόνα δίνουν τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, καθώς και τα στοιχεία της Αττικής Οδού. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας (καλύπτουν έως και τον Σεπτέμβριο), η αύξηση της κίνησης σε κεντρικές οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας είναι μικρή αλλά σταθερή, περίπου 2%-4%.
Για παράδειγμα, τον Σεπτέμβριο η ταχύτητα των οχημάτων στη λεωφόρο Βουλιαγμένης (στο ύψος του Αγίου Βασιλείου) έπεσε κατά 3% στο ρεύμα προς Αθήνα και 8% στο ρεύμα προς Βούλα. Τον ίδιο μήνα η κίνηση στη Χαμοστέρνας αυξήθηκε κατά 4% στο ρεύμα προς Καλλιρρόης και κατά 3% στο ρεύμα προς Πειραιώς, προκαλώντας μείωση της ταχύτητας των οχημάτων κατά 10% και 2% αντίστοιχα. Μείωση ταχύτητας κατά 4%-5% παρατηρήθηκε στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, αλλά και στη λεωφόρο Μεσογείων, στο ρεύμα προς Αθήνα (-3%).
Στην Αττική Οδό συνεχίζεται η αργή αλλά σταθερή αύξηση της κυκλοφορίας. Το τελευταίο πεντάμηνο κυμάνθηκε στο 5,55%, με τη μέση ημερήσια κυκλοφορία να φθάνει περίπου τις 240.000 οχήματα, ενώ το ποσοστό υποχωρεί ελαφρά αν υπολογιστεί η κυκλοφορία το τελευταίο έτος (+4,28%, 235.000 οχήματα/ημέρα). Υψηλότερη ήταν η κυκλοφορία τον Ιούλιο (+7,43%) και τον Σεπτέμβριο (+7,46%). Πάντως, τα επίπεδα της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό, παρότι αυξάνονται σταθερά από το 2014 (19,4%), εξακολουθούν να υπολείπονται κατά πολύ του 2009 (έτος υψηλότερης κυκλοφορίας του άξονα), που η μέση ημερήσια κυκλοφορία είχε φθάσει τις 307.000 οχήματα.
«Το τελευταίο έτος παρατηρούμε μια σταθερή αύξηση της κινητικότητας στην Αθήνα», εκτιμά ο Κώστας Κεπαπτσόγλου, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και επίκουρος καθηγητής τον τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του ΕΜΠ. «Οσο κινούμαστε σε μια κανονικότητα, όσο βελτιώνεται η ψυχολογία, ο κόσμος αρχίζει να κινείται περισσότερο. Είναι λογικό να πηγαίνει πρώτα στο Ι.Χ., το οποίο έχει τα προηγούμενα χρόνια στερηθεί. Αυτό που παρατηρούμε όμως είναι ότι το Ι.Χ. απορροφά ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης της κινητικότητας, καθώς δεν υπάρχει αξιόπιστη εναλλακτική. Δυστυχώς, οι αστικές συγκοινωνίες στην πρωτεύουσα δεν έχουν επανέλθει στην κατάσταση που ήταν προ δεκαετίας».
Οι δύο διαδρομές
Η πρωτεύουσα έχει δύο βασικές διαδρομές επικοινωνίας από βορρά προς νότο.
Τη λεωφόρο Κηφισού και τον άξονα λεωφόρου Κηφισίας – Βασ. Κωνσταντίνου – Βασ. Σοφίας – Συγγρού.
«Ο Κηφισός έχει διαρκές πρόβλημα. Η χωρητικότητά του είναι πολύ μικρότερη από τη ζήτηση, η οποία επιβαρύνεται και από τα βαρέα οχήματα που δεν μπορούν να διασχίσουν την πόλη. Εκτιμώ ότι ακόμα και δύο λωρίδες περισσότερες να είχε, το πρόβλημα θα παρέμενε.
Η εναλλακτική διαδρομή δεν δημιουργήθηκε για να δέχεται μεγάλη κυκλοφορία, έχει εμπορικές χρήσεις, σηματοδότηση. Η δομή της Αθήνας είναι τέτοια, που οι δρόμοι δεν θα επαρκούν ποτέ. Επομένως, η λύση μας είναι οι συγκοινωνίες. Δεν είναι ευχάριστο να το λέμε, αλλά η συγκοινωνίες θα πρέπει να εκμεταλλευθούν την ταλαιπωρία των οδηγών και τη σταδιακή μείωση της ελκυστικότητας του Ι.Χ. τα επόμενα χρόνια.
Οσο για την Αττική Οδό, προσωπικά δεν θα έβλεπα αρνητικά την αύξηση των διοδίων. Γνωρίζω ότι η άποψη αυτή δεν είναι δημοφιλής, ωστόσο δεν θα καταφέρουμε κάτι αν σταδιακά η κυκλοφορία μετατρέψει την Αττική Οδό στη λεωφόρο Κηφισού».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου