Από πού θα περάσει ο East Med στην Αιτωλοακαρνανία. Ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος ενημερώσεων των Αιτωλοακαρνάνων ιδιοκτητών που επηρεάζονται από τη διέλευση του αγωγού, όπως αναφέρει η εφημερίδα “Συνείδηση”, στην οποία μίλησε ο επικεφαλής του έργου από την ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων. Τι αναφέρει.
Αναλυτικά το δημοσίευμα:
Ήδη «τρέχουν» οι διαδικασίες για τα κτηματολογικά σχέδια και τα διαγράμματα που σχετίζονται άμεσα με τα σημεία που θα διέλθει ο αγωγός Εast Μed στην Αιτωλοακαρνανία.
Οι άμεσα επηρεαζόμενοι ιδιοκτήτες μπορεί είναι ήδη ενήμεροι, αλλά το ενδιαφέρον τους για το τι θα γίνει με τις ιδιοκτησίες τους είναι ιδιαίτερα αυξημένο. Δηλαδή για το πως ακριβώς τους επηρεάζει η έλευση του αγωγού, τι θα γίνει στις ιδιοκτησίες τους αν ξεκινήσουν και όταν λήξουν οι εργασίες, αν θα μπορούν ή όχι να τις εκμεταλλεύονται στο μέλλον, αν θα έχουν πρόσβαση σ αυτές κλπ.
Τα ερωτήματα είναι πολλά, ενώ για όλα οι αρμόδιοι έχουν απαντήσει σε όσους ήδη έχουν βρεθεί σε κάποια από τις ενημερώσεις που έχουν πραγματοποιήσει σε διάφορες κοινότητες της Αιτωλοακαρνανίας.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή αρκετοί είναι αυτοί που πρέπει να ελέγξουν αν ο αγωγός διέρχεται από την ιδιοκτησία τους για να αποφύγουν τις διαδικασίες της τελευταία στιγμής, αλλά και να είναι ενήμεροι για την περιουσία τους.
Η ζώνη διέλευσης του αγωγού East Med στην Αιτωλοακαρνανία
Ο αγωγός προϋπολογισμού 5 δισ. ευρώ στην Αιτωλοακαρνανία θα διασχίζει από τον Δήμο Ναυπακτίας τις Τ.Κ. Γαλατά και Περιθωρίου, ενώ από τον Δήμο Μεσολογγίου την Τ.Κ. Ποταμούλας.
Στον Δήμο Αγρινίου θα διέλθει από τις Τ.Κ. Παπαδατών, Γαβαλούς, Ματαράγκας, Μακρυνείας, Γραμματικούς, Στράτου, Οχθίων, Λεπενούς, Καλυβίων, Δοκιμίου, Παναιτωλίου, Αγρινίου, Καλυβίων, Αγίου Γεωργίου και Λεπενούς.
Στον Δήμο Αμφιλοχίας από τις Τ.Κ. Σαρδινίων, Βαρετάδας, Κεχρινιάς, Αμπελακίου, Λουτρού, Ανοιξιάτικου, Αγριδίου, Μενιδίου και Φλωριάδας.
Η γενική εικόνα
Μετά την λήξη των εργασιών οι ιδιοκτήτες τους θα μπορούν να εκμεταλλεύονται τα χωράφια τους όπως πριν, με την διαφορά πως πλέον θα υπάρχει περιορισμός 4 μέτρων δεξιά και αριστερά του αγωγού, όπου εκεί θα απαγορεύεται να φυτέψουν και να καλλιεργήσουν δένδρα, ενώ οι υπόλοιπες καλλιέργειες θα μπορούν να γίνουν κανονικά.
Μέχρι στιγμής οι ιδιοκτήτες προσκόμισαν το έντυπο δήλωσης ιδιοκτησίας, αντίγραφα τίτλων της ιδιοκτησίας τους, καθώς και κάθε σχετική πρόσθετη πληροφορία (τοπογραφικά διαγράμματα, κ.λπ.), καθώς σε περίπτωση που θα υλοποιηθεί το μεγάλο έργο διέλευσης του αγωγού φυσικού αερίου East Med, τότε θα δικαιούνται αποζημίωση.
Το χερσαίο τμήμα του έργου στην Ελλάδα αφορά στην εγκατάσταση και λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου και συνοδευτικών εγκαταστάσεων, ο οποίος εκτείνεται, υπογείως, σε μήκος περίπου 555 χιλιομέτρων (συμπεριλαμβανομένου του κλάδου του αγωγού προς Μεγαλόπολη προκειμένου να συνδεθεί στο εθνικό δίκτυο), με αφετηρία την περιοχή του οικισμού Αγ. Φωκάς στην Λακωνία.
Ο αγωγός θα διασχίζει υποθαλάσσια τον Πατραϊκό κόλπο για να εξέλθει από την ακτή της Λακόπετρας Αχαΐας προς την Τ.Κ. Γαλατά και έπειτα στις υπόλοιπες περιοχές της Αιτωλοακαρνανίας και μέσω της Φλωριάδας, που θα είναι ο «τελευταίος σταθμός» στην Αιτωλοακαρνανία να συνεχίζει στην Άρτα.
Τι αναφέρει επικεφαλής του έργου από την ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων
Την Παρασκευή 24/6/22 ολοκληρώθηκε η πρώτη προσέγγιση των ιδιοκτητών από τους εκπροσώπους της εταιρείας, ενώ στα μέσα του Ιουλίου οι εκπρόσωποι θα επανέλθουν στην περιοχή και τότε όλοι θα αποκτήσουν καλύτερη εικόνα και περισσότερα στοιχεία. Μέχρι στιγμής επιλύθηκαν αρκετές απορίες που είχαν οι ιδιοκτήτες και έγινε ένα πρώτο μικρό βήμα με την συγκέντρωση από την πλευρά των αρμόδιών στοιχείων για τις ιδιοκτησίες.
Ο Κώστας Τσιρογιάννης εκ των επικεφαλής του έργου από την ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων μιλώντας στην «Σ» ανέφερε:
«η ενημέρωση που έγινε την προηγούμενη εβδομάδα θα επαναληφθεί στα μέσα Ιουλίου με πιο νέα στοιχεία, ώστε οι κάτοικοι να μπορέσουν να έχουν την δυνατότητα να δουν και πάλι αν η χάραξη του έργου τους επηρεάζει.
Ο αντικειμενικός όμως σκοπός είναι να ετοιμαστούν τα κτηματολογικά δεδομένα, τα σχέδια δηλαδή ο πίνακας των φερόμενων ως ιδιοκτητών. Υπάρχει και θα υπάρχει ο χρόνος για διευκρινήσεις όσων δεν έχουν αντιληφθεί μέχρι στιγμής τις διαδικασίες που γίνονται και τις ενημερώσεις που έγιναν στους κατοίκους της περιοχής.
Ο κτηματολογικός κατάλογος, μαζί με τα κτηματολογικά σχέδια, όταν εγκριθεί η μελέτη των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων και όταν σταλεί η τελική όδευση στο Υπουργείο για να βγει η έγκριση διαδρομής και όδευσης του έργου, αυτός ο κατάλογος δεν θα αρκεί από μόνος του για να προχωρήσει το έργο και να βγουν οι αποζημιώσεις. Όλοι, αυτή την στιγμή είναι ως φερόμενοι ιδιοκτήτες.
Υπάρχουν άλλα βήματα που θα έρθουν αργότερα που θα αποδείξουν με στοιχεία διάφορες διαδικασίες, όπως τις ιδιοκτησίες και όχι μόνο. Αυτή την στιγμή είναι αναγκαία όλα αυτά όμως τα βήματα που γίνονται, γιατί προσφέρουμε την δυνατότητα σε κάποιους να ελέγξουν την ιδιοκτησία τους και να προσκομίσουν διάφορα στοιχεία. Αλλά τώρα είναι πολύ πιθανό να μην το έχει αντιλήφθη κάποιος και γι’ αυτό υπάρχουν και οι επόμενες φάσεις που θα αφορούν την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων και στη συνέχεια την υποβολή των κτηματολογικών δεδομένων για την έγκριση της διαδρομής και όδευσης του έργου. που τα πράγματα τότε θα είναι πολύ πιο άμεσα με τον καθένα ιδιοκτήτη ξεχωριστά.
Όλα αυτά θα εφαρμοστούν υπό την προϋπόθεση, όταν ληφθεί η τελική απόφαση κατασκευής του έργου, αλλά προς το παρόν οι μελέτες πρέπει να προχωρήσουν κανονικότατα. Ετοιμάζουμε τις μελέτες αυτές που είναι απαραίτητες, αλλά θα πρέπει να ληφθεί και η επενδυτική απόφαση. Αυτό σημαίνει να υπάρχει ενδιαφέρον από αυτούς που έχουν τα κοιτάσματα αερίου για να μεταφέρουν το αέριο μέσω του East Med.
Το επόμενο βήμα είναι η διαβούλευση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και το τρίτο βήμα είναι η λήξη της τελικής επενδυτικής απόφασης. Όταν και όποτε αποφασιστεί επίσημα η κατασκευή του αγωγού θα υπάρχει επίσημη ανακοίνωση προς το κοινό σχετικά με την ακριβή διαδικασία αποζημίωσης των ιδιοκτητών. Αυτή η διαδικασία προβλέπει τη ζώνη εργασίας για να κατασκευαστεί ο αγωγός.
Το πρώτο πράγμα που θα χρειαστεί θα είναι να παραχωρήσουν για 1 χρόνο περίπου την ζώνη εργασίας. Θα υπάρχει πλήρης αποκατάστασης στα σημεία που θα γίνει ο αγωγός στην προηγούμενη μορφή τους. Για τις μονοετής καλλιέργειες δεν θα αλλάξει κάτι, στην περίπτωση όμως που κάποιος θέλει να βάλει οπορωφόρα δένδρα ή ελιές ή κάθε άλλο δένδρο θα υπάρχει περιορισμός για 4 μέτρα δεξιά και αριστερά του αγωγού όπου σ αυτά τα μέτρα δεν θα επιτρέπεται η φύτευση δένδρων, λόγω των ριζών τους.
Ως προς το θέμα των αποζημιώσεων ο κόσμος θα πρέπει από τώρα να γνωρίζει πως εκτός από την ζώνη εργασίας που θα χρησιμοποιηθεί θα αποζημιωθούν και όσα δένδρα κοπούν, ανεξαρτήτως τι είδους δένδρα είναι, αλλά και για το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί αν φυτέψουν κάποιο δένδρο σε κάποιο άλλο σημείο να αποδώσει το δένδρο αυτό. Θα υπάρχει αντίστοιχο πρόγραμμα με αυτά που υπήρχαν σε αντίστοιχα έργα για τις αποζημιώσεις.
Τα πολύ αναλυτικά στοιχεία των αποζημιώσεων θα είναι έτοιμα προς ανακοίνωση όταν προχωρήσει η κατασκευή του έργου. Μέχρι τώρα ακολουθούνται όλες οι νόμιμες διαδικασίες που πρέπει να γίνουν. Δεν θα μπούμε στο χωράφι κανενός χωρίς να ενημερωθεί. Αυτή τη στιγμή η μελέτη των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων είναι στο υπουργείο και είναι στη φάση του ελέγχου πληρότητας. Όταν τελειώσει αυτή η διαδικασία θα σταλεί στις Περιφέρειες και στους Δήμους».
Πρώτη προσέγγιση
Ο Πρόεδρος της Τ.Κ. Καλυβίων Δημήτρης Αναστασίου ανέφερε:
«το Κοινοτικό Γραφείο των Καλυβίων χρησιμοποιήθηκε και θα αποτελεί σημείο αναφοράς, εξυπηρέτησης αλλά και ενημέρωσης για όσους οι ιδιοκτησίες επηρεάζονται από την έλευση του αγωγού east med στην Αιτωλοακαρνανία κυρίως, αλλά και όχι μόνο.
Σχεδόν επί 10 ημέρες, ο εκπρόσωπος της εταιρείας από την Αθήνα που ανέλαβε την διαδικασία αυτή υποδέχονταν στα γραφεία της Τ.Κ. Καλυβίων ιδιοκτήτες από την περιοχή του Αγρινίου, του Μεσολογγίου, της Ναυπάκτου, της Αμφιλοχίας και της Άρτας για να τους εξηγήσει ότι τους αφορούσε και σχετίζονταν αποκλειστικά για την ιδιοκτησία τους, όπως και το γενικό πλαίσιο του έργου.
Ήταν η πρώτη προσέγγιση, αν και οι ιδιοκτήτες που επηρεάζονται ήδη το γνώριζαν. Υπάρχουν λίστες με τα ονόματά τους και είχαν ήδη ενημερωθεί. Έχουν επίσης γίνει ενημερώσεις σε διάφορες κοινότητες της περιοχής.
Όσοι επισκέφτηκαν τα Καλύβια ήταν για να ενημερωθούν για διάφορες λεπτομέρειες που τους αφορούν άμεσα, αποκλειστικά για την ιδιοκτησία του καθενός, όπως προαναφέραμε, καθώς επίσης συμπλήρωναν και μια δήλωση σχετικά με τν ιδιοκτησίας τους. Τον Ιούλιο έχουμε ενημέρωση που θα επανέλθουν οι εκπρόσωποι της εταιρείας».
Ο Πρόεδρος της Τ.Κ. Παπαδατών Παναγιώτης Τούρκας είπε:
«εκπρόσωπος μηχανικός από την εταιρεία «Λινάρδος» επισκέφτηκε για 2 ημέρες τις Παπαδάτες και ενημέρωνε τους ενδιαφερομένους για το πώς ακριβώς θίγονται, τι πρόκειται να γίνει στις ιδιοκτησίες τους, τι θα ισχύει μετά τα έργα αποκλειστικά για την ιδιοκτησία του καθενός, όπως επίσης απάντησε σε ερωτήσεις που αφορούν γενικότερα το έργο Εast Μed σε συνάρτηση φυσικά με την περιοχή μας.
Τα χωριά που θίγονται στην περιοχή της Μακρυνείας είναι 5. Συγκεκριμένα, οι Παπαδάτες, η Γαβαλού, η Ματαράγκα, η Ποταμούλα Μακρυνείας και η Γραμματικού. Οι ιδιοκτήτες ενημερώθηκαν για τι κομμάτι τους παίρνει κλπ. Θα γίνουν στις ιδιοκτησίες εργασίες πλάτους 8 μέτρων, όπου θα περάσει ο αγωγός. Στις Παπαδάτες θίγονται πολλοί, περίπου το 70% των κατοίκων και γι αυτό ήρθαν για ενημέρωση ακόμη και συγχωριανοί μας από την Αθήνα.
Τον Ιούλιο οι εκπρόσωποι της εταιρίας θα επανέλθουν στην περιοχή μας, καθώς η επίσκεψή τους αυτή ήταν μια πρώτη επαφή. Ακόμη υπάρχουν πολλοί που αναζητούν αν οι ιδιοκτησίες τους επηρεάζονται ή όχι. Η επίσκεψη του μηχανικού ήταν κατάλληλη για να αποσαφηνιστούν πολλά ζητήματα, αλλά και πάλι την επόμενη φορά θα μάθουμε περισσότερα στοιχεία και θα έχουμε καλύτερη εικόνα».
Ο Πρόεδρος της Τ.Κ. Γαλατά Λευτέρης Μπαλωμένος δήλωσε:
«από την Λακόπετρα Αχαΐας θα περάσει ο αγωγός στον Γαλατά και θα συνεχίσει προς το Μεσολόγγι, την περιοχή του τον Αρακύνθου. Έχει γίνει ενημέρωση στα γραφεία της Τ.Κ. Γαλατά των ιδιοκτητών της περιοχής του Γαλατά και του Περιθωρίου σχετικά με τις παρεμβάσεις που μπορεί να γίνουν.
Το μόνο σίγουρο είναι πως ότι θα χαλάσουν θα αποκατασταθεί. Είχε προηγηθεί και τηλεδιάσκεψη για το διάγραμμα του έργου, που ακριβώς θα περάσει, ώστε να υπάρξει συζήτηση γύρω από την ύπαρξη διάφορων αγωγών στο υπέδαφος που μπορεί να υπάρχουν κλπ.
Τον Ιούλιο θα επανέλθουν οι υπεύθυνοι στην περιοχή και θα γνωρίζουμε περισσότερα στοιχεία. Προς το παρών όποιες επαφές και αν έγιναν ήταν προς ενημέρωση των ιδιοκτητών και την επίλυση απορροιών τους, αλλά και την συγκέντρωση από την πλευρά της εταιρείας όσο το δυνατόν περισσότερων στοιχείων για την εκάστοτε περιοχή που θα διέλθει ο αγωγός».
Κωνσταντίνος Χονδρός – Εφημερίδα “Συνείδηση”
Source: sinidisi.gr |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου