ΒΟΝΙΤΣΑ 1897- Έλληνες εθελοντές στον πόλεμο του 1897 που σαλπάρουν από την ΒΟΝΙΤΣΑ για να αποβιβαστούν στην Σαλαώρα Άρτας |
Μια εκτενής και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περιγραφή του πολέμου δημοσιεύτηκε τον Νοέμβριο του 1897 στο μηνιαίο περιοδικό "Harper's New Monthly Magazine". Το κείμενο υπέγραφε ο Ρίτσαρντ Χάρντιγκ Ντέιβις, ο οποίος είχε βρεθεί στο πλευρό των Ελλήνων στρατιωτών κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων.........
ΒΟΝΙΤΣΑ 1912-Η κορβέτα (ατμομυοδρόμωνας) Αχελλώος ήταν ένα από τα 5 πλοία της λεγόμενης μοίρας του Αμβρακικού το 1912 με έδρα Βόνιτσα και Άκτιο |
Με την ευκαιρία που μας δίνει η πρώτη φωτογραφία ας θυμηθούμε τη βύθιση του πλοίου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ στον Αμβρακικό που θεωρείται η πρώτη πολεμική δραστηριότητα και αρχή του εν λόγω Ελληνοτουρκικού Πόλεμου το 1897:
Το Ατμόπλοιο Α/Π ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ήταν Ελληνικό επιβατηγό πλοίο, ναυπήγησης περίπου του 1880. Ανήκε στην ακτοπλοϊκή εταιρεία «Πανελλήνιος Ατμοπλοΐα».
Εκτελούσε δρομολόγια κυρίως Πειραιά – Κυκλάδες – Κρήτη και όχι σπάνια και προς τα νησιά του Ιονίου. Χαρακτηριζόταν την εποχή εκείνη «φορτηγοποστάλι» επειδή διακινούσε φορτία, καθώς και το ταχυδρομείο, ενώ διάκριση μεταξύ επιβατηγού και φορτηγού πλοίου ακόμη δεν είχε καθιερωθεί.
Λίγες ημέρες πριν ξεσπάσει ο Ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897, το Α/Π ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ επιτάχθηκε για τις ανάγκες του επικείμενου πολέμου και εκτέλεση δρομολογίων κυρίως στο Ιόνιο. Σε μία από εκείνες τις μεταφορές και συγκεκριμένα στις 31 Μαρτίου/12 Απριλίου του 1897, είχε καταπλεύσει στον Αμβρακικό μεταφέροντας επιβάτες, πολεμικό υλικό και ημιόνους του στρατού.
Το πρωί στις 6/18 Απριλίου, Κυριακή των Βαΐων (1897), απέπλευσε κενό φορτίου και κατά την στιγμή που διέρχονταν το στόμιο της Πρέβεζας, δέχτηκε καταιγιστικά πυρά από τα τρία εκεί τουρκικά φρούρια, του «Αγίου Γεωργίου», του «Παντοκράτορα» και του επάκτιου πυροβολείου «Παλιοσάραγγας» με στόχο να βυθιστεί, ώστε να φράξει το στόμιο και να καταστεί έτσι αδύνατη στη συνέχεια οποιαδήποτε διέλευση προς ή από τον Αμβρακικό.
Παρά ταύτα και ενώ το πλοίο είχε υποστεί ζημίες με εκδήλωση πυρκαγιάς, ο καπετάνιος του πλοίου κατάφερε -με όση ταχύτητα μπορούσε- να προλάβει τη βύθισή του πλοίου, εκτελώντας αναγκαστική προσάραξη σε αβαθή προς το Άκτιο, αφήνοντας έτσι ελεύθερη τη δίοδο του κόλπου. Αργότερα πωλήθηκε επιτόπου ως παλιοσίδερα (σκραπ).
Το ναυάγιο του Μακεδονία, θεωρείται η πρώτη πολεμική δραστηριότητα και αρχή του εν λόγω πολέμου, που σημειώθηκε λίγες ώρες πριν την επίδοση της ρηματικής διακοίνωσης από τον τούρκο πρέσβη στην Αθήνα Ασήμ-μπεη, στον Έλληνα υπουργό Εξωτερικών.
Λίγες ώρες μετά, ξεκινούσαν οι πολεμικές συγκρούσεις μεταξύ των τακτικών Ελληνοτουρκικών στρατευμάτων στο μέτωπο Θεσσαλίας.
Αντίστοιχα δρομολόγια μεταφοράς επιβατών, εθελοντών στρατιωτών, πολεμικού υλικού κ.λπ. την ίδια ιστορική περίοδο, από Πειραιά προς Παγασητικό, εκτελούσε το ατμόπλοιο Α/Π «ΘΕΣΣΑΛΙΑ» επίσης επίτακτο, με μεγάλη επιτυχία, όπου στο τέλος του πολέμου μετατράπηκε σε πλωτό νοσοκομείο, καθώς και το Α/Π ΘΕΤΙΣ που εκτελούσε μεταφορές ανεφοδιασμού με τρόφιμα των μετόπισθεν, από Πειραιά προς Στυλίδα.
Εκτελούσε δρομολόγια κυρίως Πειραιά – Κυκλάδες – Κρήτη και όχι σπάνια και προς τα νησιά του Ιονίου. Χαρακτηριζόταν την εποχή εκείνη «φορτηγοποστάλι» επειδή διακινούσε φορτία, καθώς και το ταχυδρομείο, ενώ διάκριση μεταξύ επιβατηγού και φορτηγού πλοίου ακόμη δεν είχε καθιερωθεί.
Λίγες ημέρες πριν ξεσπάσει ο Ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897, το Α/Π ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ επιτάχθηκε για τις ανάγκες του επικείμενου πολέμου και εκτέλεση δρομολογίων κυρίως στο Ιόνιο. Σε μία από εκείνες τις μεταφορές και συγκεκριμένα στις 31 Μαρτίου/12 Απριλίου του 1897, είχε καταπλεύσει στον Αμβρακικό μεταφέροντας επιβάτες, πολεμικό υλικό και ημιόνους του στρατού.
Το πρωί στις 6/18 Απριλίου, Κυριακή των Βαΐων (1897), απέπλευσε κενό φορτίου και κατά την στιγμή που διέρχονταν το στόμιο της Πρέβεζας, δέχτηκε καταιγιστικά πυρά από τα τρία εκεί τουρκικά φρούρια, του «Αγίου Γεωργίου», του «Παντοκράτορα» και του επάκτιου πυροβολείου «Παλιοσάραγγας» με στόχο να βυθιστεί, ώστε να φράξει το στόμιο και να καταστεί έτσι αδύνατη στη συνέχεια οποιαδήποτε διέλευση προς ή από τον Αμβρακικό.
Παρά ταύτα και ενώ το πλοίο είχε υποστεί ζημίες με εκδήλωση πυρκαγιάς, ο καπετάνιος του πλοίου κατάφερε -με όση ταχύτητα μπορούσε- να προλάβει τη βύθισή του πλοίου, εκτελώντας αναγκαστική προσάραξη σε αβαθή προς το Άκτιο, αφήνοντας έτσι ελεύθερη τη δίοδο του κόλπου. Αργότερα πωλήθηκε επιτόπου ως παλιοσίδερα (σκραπ).
Το ναυάγιο του Μακεδονία, θεωρείται η πρώτη πολεμική δραστηριότητα και αρχή του εν λόγω πολέμου, που σημειώθηκε λίγες ώρες πριν την επίδοση της ρηματικής διακοίνωσης από τον τούρκο πρέσβη στην Αθήνα Ασήμ-μπεη, στον Έλληνα υπουργό Εξωτερικών.
Λίγες ώρες μετά, ξεκινούσαν οι πολεμικές συγκρούσεις μεταξύ των τακτικών Ελληνοτουρκικών στρατευμάτων στο μέτωπο Θεσσαλίας.
Αντίστοιχα δρομολόγια μεταφοράς επιβατών, εθελοντών στρατιωτών, πολεμικού υλικού κ.λπ. την ίδια ιστορική περίοδο, από Πειραιά προς Παγασητικό, εκτελούσε το ατμόπλοιο Α/Π «ΘΕΣΣΑΛΙΑ» επίσης επίτακτο, με μεγάλη επιτυχία, όπου στο τέλος του πολέμου μετατράπηκε σε πλωτό νοσοκομείο, καθώς και το Α/Π ΘΕΤΙΣ που εκτελούσε μεταφορές ανεφοδιασμού με τρόφιμα των μετόπισθεν, από Πειραιά προς Στυλίδα.
Τις συγκεκριμένες φωτογραφίες τις αλιεύσαμε από την σελίδα «Αιτωλία και Ακαρνανία στο πέρασμα του χρόνου» τις οποίες ανήρτησε ο Lucas Braca
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου